Het gebruik van zogenaamde social media zoals Hyves, Twitter, LinkedIn en Facebook maakt een enorme groei door. De gemeente Goedereede onderzoekt daarom of social media kunnen bijdragen aan de communicatie van de gemeente met haar inwoners. De gemeente publiceerde op 9 december de resultaten van de enquête die de gemeente hield onder 1.400 inwoners. Om het huidige gebruik en de mogelijkheden op het gebied van social media in kaart te brengen hield de communicatieafdeling van de gemeente Goedereede in september van dit jaar een schriftelijke enquête onder 1.400 inwoners van de gemeente Goedereede.
Het onderzoek werd gehouden onder zeven leeftijdscategorieën. De eerste categorie loopt van 13 tot en met 22 jaar (de ‘jeugd’), de volgende categorie loopt telkens tien jaar op. Per categorie zijn 200 willekeurige personen geselecteerd. Met een gemiddelde response op de enquête van 58,5% is het onderzoek representatief voor alle inwoners van de gemeente Goedereede van 13 jaar en ouder.
Uit het onderzoek blijkt dat een groot deel (ruim 83%) van de inwoners beschikt over een computer met internetaansluiting. Het bezit van een smartphone is een stuk minder, en neemt vooral af als de leeftijd stijgt. Ook het gebruik van social media neemt af als men ouder wordt.
YouTube is een medium dat populair is in alle leeftijdsgroepen in de gemeente Goedereede. Hyves staat op de tweede plaats en Facebook op de derde. In tegenstelling tot YouTube neemt het gebruik van Hyves en Facebook wat af als de leeftijd stijgt. Twitter wordt veel gebruikt, maar voornamelijk door de jeugd. LinkedIn wordt door weinig inwoners van de gemeente gebruikt.
De inwoners van de gemeente Goedereede zien social media als een middel voor de gemeente om de inwoners te informeren. Veel inwoners zien social media echter ook als een kans voor de gemeente om naar inwoners te luisteren. Bovendien zien veel inwoners in e-mail een mogelijkheid om de communicatie met de gemeente te optimaliseren.
De jongere inwoners vinden het gebruik van social media een kans voor zwembad ‘t Zuiderdiep. Oudere inwoners vinden juist dat het zorgloket gebruik kan maken van social media. Inwoners van alle leeftijden vinden dat social media kansen biedt voor de publieksbalie.