Inwoners van de gemeente Goeree-Overflakkee hoeven voor een verloren of gestolen identiteitsbewijs voortaan geen aangifte meer te doen bij de politie. Met ingang van 3 maart 2014 kunnen zij daarvoor bij de gemeente een verklaring van verlies of diefstal tekenen en vervolgens een nieuw paspoort, rijbewijs of identiteitskaart aanvragen.
De gemeente neemt de melding en de aanvraag – zelfs als er sprake is van een misdrijf – direct in behandeling. U vult bij de gemeente een formulier in, waarin u uitlegt op welke wijze u het oude document bent kwijtgeraakt. Nadat uw identiteit is vastgesteld, kunt u direct een nieuw document aanvragen en betalen. Neemt u daarvoor uw eventuele andere identiteitsdocumenten mee.
Bij diefstal, zakkenrollerij, overval en andere misdrijven is het verstandig aangifte van dit misdrijf te doen bij de politie.
Fraude streng aangepakt Misbruik van identiteitsdocumenten is verboden. Soms wordt een paspoort, rijbewijs of identiteitskaart onterecht als vermist of gestolen opgegeven. Mensen gebruiken deze documenten om zich als een ander voor te doen. Dit is een misdrijf. Om fraude te voorkomen controleert de medewerker van de gemeente uw melding van vermissing of diefstal. Bij vermoeden van misbruik of fraude zal de gemeente u doorverwijzen naar de politie voor nader onderzoek.