‘De N57 en N59, die Goeree-Overflakkee en Schouwen-Duiveland ontsluiten, moeten worden aangepast om de verkeersveiligheid te verbeteren. Dat vinden de Kamerleden Bisschop (SGP) en Dik-Faber (CU)’, aldus een publicatie in het Reformatorische Dagblad van woensdag 13 februari. Zij stelden minister Schulz (Infrastructuur en Milieu) daarover schriftelijke vragen. „Welke mogelijkheden ziet de minister om de N57 en N59 een hogere prioriteit te geven?”
De belangrijkste toegangswegen voor de eilanden zijn de N59, de N57 en de N215. De afgelopen zeven jaar zijn er vijf keer zo veel verkeersdoden gevallen dan gemiddeld in de rest van Nederland, zo bleek uit onderzoek. CDA-Kamerlid De Rouwe sprak vorige maand tijdens een bezoek aan Middelharnis zelfs van „dodenwegen.”
De N57 en N215 zal drukker worden door vrachtverkeer van de Tweede Maasvlakte. De N215 zou van een doorstroomweg een gebiedsontsluitingsweg moeten
worden, wellicht tot Oude-Tonge tweemaal tweebaans. De N59 moet worden opgewaardeerd tot ontsluitingsweg voor Schouwen-Duiveland. De Rouwe wil dat de minister er vaart achter zet. „En dat gaat niet met een lege portemonnee.”