Vanaf het nieuwe schooljaar 2018-2019 wordt het leerlingenvervoer op Goeree-Overflakkee uitgevoerd door Munckhof Taxi B.V. uit Horst en Taxi Donkersloot B.V. uit Stellendam. Het contract met de huidige vervoerders liep aan het eind van het schooljaar 2017-2018 af. Daarom is het leerlingen- en wmo-vervoer opnieuw aanbesteed, volgens Europese richtlijnen. De nieuwe contracten zijn op woensdag 18 juli 2018 op het gemeentehuis ondertekend.
Leerlingen- en Wmo-vervoer
Munckhof Taxi B.V. gaat zorgen voor het vervoer van leerlingen naar scholen op Goeree-Overflakkee en Taxi Donkersloot B.V. vervoert de leerlingen die naar scholen buiten Goeree-Overflakkee gaan. Vanaf 1 januari 2019 zal ook het Wmo-vervoer door Munckhof Taxi B.V. worden uitgevoerd.
Nieuwe vervoerder op Goeree-Overflakkee
Taxi Donkersloot B.V. is op Goeree-Overflakkee een bekende vervoerder die kwalitatief goed vervoer organiseert. Munckhof Taxi B.V. is een nieuwe speler op de Goeree-Overflakkeese markt. “Munckhof Taxi B.V. verzorgt in diverse regio’s in Nederland vervoer voor verschillende doelgroepen. Wij zien dan ook met vertrouwen de samenwerking met zowel Taxi Donkersloot als Munckhof Taxi tegemoet”, zegt wethouder Peter Feller over de uitkomst van het aanbestedingstraject. “Deze vervoerders zijn niet voor niets als ‘winnaars’ uit de aanbesteding naar voren gekomen”, voegt wethouder Arend-Jan van der Vlugt hier aan toe. “In het kader van de gemeentelijke ambitie omtrent duurzaamheid, is hier ook in de aanbestedingsprocedure aandacht aan besteed”.
Duurzaamheid als criterium
In het aanbestedingstraject zijn alle inschrijvingen van de vervoerders beoordeeld op kwaliteit (40%), prijs (40%) en duurzaamheid (20%). Munckhof Taxi B.V. gaat volledig op CNG Groengas rijden. Met Groengas rijdt men CO2-neutraal. Het is de schoonste en goedkoopste brandstof van dit moment en tevens de duurzame variant van aardgas. Groengas wordt gemaakt door biogas op te waarderen tot aardgaskwaliteit. Taxi Donkersloot B.V. heeft als kleinere lokale vervoerder aangegeven deels elektrisch en deels op CNG Groengas te rijden (circa 34%) en het resterende verbruik grotendeels op Euro norm 6. Euro norm 6 is de Europese milieunorm die in september 2015 van kracht is gegaan. Deze norm is bedoeld om de uitstoot van bepaalde vervuilende uitlaatgassen van wegvoertuigen terug te dringen. “Op deze manier dragen wij als gemeente bij aan duurzame mobiliteit”, aldus twee tevreden wethouders.